Dziennik podróży – wyjazd pierwszy:

Oryginalne relacje uczestników.

Cała grupa była szczęśliwa, że wyjazd doszedł do skutku. Każdy z nas był
podekscytowany i trochę zdenerwowany czy wszystko pójdzie po naszej myśli. Początkowo spokojna podróż zamieniła się w karuzelę emocji- ze śmiechu w złość, ze złości w płacz, z płaczu w radość. Podróż zmęczyła każdego z nas i okazała się bardzo wymagająca. Pojawiły się również myśli, że nie zdążymy na prom i nigdzie nie pojedziemy. Zostaliśmy słynna grupa z wycieczki do Szwecji. Poradziliśmy sobie ze wszystkimi problemami w dobrych humorach dotarliśmy na prom. Dla wielu z nas była to pierwsza podróż promem. Okazała się bardzo fajna i o dziwo bez problemów.
Nikt na szczęście nie zwymiotował, ponieważ koledzy z grupy poratowali tabletkami lokomocyjnymi. Noc przebiegła spokojnie, lecz prawie nikt się nie wyspał bo podróż była krótka. Trochę odpoczęliśmy po podróży w hotelu i czekamy co dalej przyniesie nam wyjazd i z jakimi wyzwaniami będziemy musieli się zmierzyć.

PODRÓŻ DO MALMO

2. Dzisiaj był pierwszy dzień praktyk. Po obfitym śniadaniu odbyło się spotkanie powitalne z koordynatorami i z Anush, pracownicą biuro podróży i studentką, która zapoznała nas z historią i kulturą Szwecji oraz różnymi ciekawostkami. Poznaliśmy kilka podstawowych słówek szwedzkich i fakt, że w Szwecji są plaże dla psów, niepełnosprawnych i nudystów. Po spotkaniu uczestnicy projektu mieli okazję odwiedzić swoje miejsce pracy, poznali swoich pracodawców i obowiązki. Przeżyli szok widząc, jak tam jest pięknie – prestiżowy hotel pełen bogatych ludzi wyglądał niczym zamek z bajek. Mieli okazję przełamać barierę językową i porozmawiać po angielsku ze swoimi mentorami. Już dziś zostali wystawieni na próbę i wrócili samodzielnie pociągiem do Malmo z innego miasta. Pomimo wiecznego dnia można było pospacerować po mieście i poznać uroki szwedzkich miast. W trakcie spacerów zdziwiło nas, jak dużo osób porusza się tutaj rowerami, mimo różnych warunków atmosferycznych. W wolnym czasie regenerowaliśmy siły i integrowaliśmy się w pokojach. Podczas spacerów Pań opiekunek stała się straszna rzecz – chcieli porwać Panią Maczugę! Nasze odważna i waleczne opiekunki wyrwały ją z rąk oprawcy – wiatru. Od tego momentu Pani Maczuga chodzi z ciężarkami na nogach. Nasz dzień zakończył się obiadokolacją i wspólnym podsumowaniem dnia.

PIERWSZY DZIEN PRAKTYK

3. Niektórzy z nas musieli wstać wcześnie, a innych ominęło śniadanie. Kolejny dzień pełen wrażeń związanych z praktykami! Mogliśmy lepiej poznać miejsca, w których pracujemy. Mimo stresu jesteśmy zachwyceni nowymi doświadczeniami. Mieliśmy okazje lepiej poznać się ze współpracownikami. Na pewno będzie nam się z nimi dobrze pracowało. Oprócz obowiązków, były też chwile wytchnienia i dobrej zabawy. Po powrocie z praktyk, poszliśmy zwiedzać miasto i kosztować szwedzkich specjałów. Nawet zimno nam w tym nie przeszkadzało. Mieliśmy przy tym okazje znów nauczyć się czegoś nowego i mogliśmy bardziej zapoznać się kulturą Szwecji oraz przyzwyczaić się do tutejszego języka. Niepokój przed nowymi doświadczeniami już znikł‚ i powoli przyzwyczajamy się do wymagających obowiązków. Wspólne spędzanie czasu, podnosi nas na duchu i pomaga przebrnąć przez ciężkie, stresujące momenty. Nie możemy się doczekać co nas spotka w następnych dniach!

DZIEŃ 3

Od  17 stycznia rozpoczęły się nasze praktyki  u pracodawców, które zostały bardzo trafnie przydzielone. Pracujemy w firmach elektrycznych, hotelach, muzeach, biurach. Każdego dnia po kolacji spotykamy się na podsumowaniu dnia, każdy może opowiedzieć swoje wrażenia, dzielimy się doświadczeniami, opisujemy dzień i dzielimy się tym z Wami. Od tego momentu chcemy codziennie przedstawiać każdą firmę, z którą współpracujemy.

WIECZORY NAD DOKUMENTACJĄ

4. Neo Engineering to firma zajmująca się wykonywaniem instalacji elektrycznych, teletechnicznych, inteligentnego sterowania domem.  Znajduje się w Oxie na Virkesvägen 7A. W tej firmie zatrudnieni są Igor i Daniel. Do zakresu naszych obowiązków należy naprawa instalacji elektrycznej, montaż instalacji i osprzętu elektrycznego.

Daniel i Igor

PRAKTYKI ELEKTRYK

5. Praktyki odbywamy w “Disgusting Food Museum” na ul. Södra Förstadsgatan 2, 211 43 Malmö. Muzeum jest otwarte dla gości od 11:00 do 17:00. Biletem wstępu jest papierowa torebka, która przydaje, w razie złego samopoczucia. Założeniem muzeum jest zwiększenie świadomości na temat jedzenia i ochrony środowiska i otaczającej nas przyrody. Produkcja mięsa jest kosztowna i nieekologiczne, dlatego poszukuje się bezpieczniejszych dla środowiska alternatyw wśród owadów lub laboratoryjnie modyfikowanego pożywienia. Muzeum przekazuje wiedzę na temat jedzenia z różnych zakątków świata produkowanych na różne sposoby. Muzeum zwiedza się podążając za czerwoną linią, na wystawach zobaczymy i przeczytamy informacje o alkoholach i potrawach z całego świata. Na końcu można degustować niektóre z widzianych wcześniej “przysmaków”. Na praktykach mamy zdobyć doświadczenie w obsłudze klienta, przekazywaniu informacji w języku angielskim i dbaniu o miejsce pracy.

Alicja i Piotr

PRAKTYKI MUZEUM

Wycieczka 23.01.2022r.
Lokalizacja
Park Narodowy Söderåsen położony jest na południu kraju w Skanii. Choć ten region Szwecji uchodzi za stosunkowo płaski, na terenie parku spotkamy się z wyjątkową różnorodnością. Został bowiem utworzony głównie w celu ochrony góry zrębowej Kopparhatten osiągającej wysokość niemal 212 m n.p.m. Wejście główne do parku leży w niewielkiej wiosce Skäralid. Na początku naszej wyprawy natkniemy się na centrum turystyczne, którego nie powinniśmy omijać. Otrzymamy tam mapki ze szlakami, a także dowiemy się o tym co warto zwiedzić. Park i jego atrakcje
Oprócz bujnych lasów, Park Narodowy Söderåsen skrywa również fantazyjne formacje skalne. W jednej z nich znajduje się jaskinia Snuvestuan, z którą wiąże się ciekawa legenda. Bowiem jaskinię ma zamieszkiwać kobieta z lisim ogonem, która kusiła mężczyzn. Kiedy
któryś wpadł jej w oko, oczarowała go tak, aby już nigdy nie mógł się zakochać. Warto nadmienić, że region Skanii jest bardzo ciekawym pod względem geologicznym. Niegdyś była krainą wulkanów, czego skutki można zaobserwować w obecnym krajobrazie parku. Spotkamy tu między innymi majestatyczną dolinę Skäralidsdalen. Choć to miejsce wydaje się dzikie i nienaruszone ludzką ręką, spotkamy tu również ślady działalności człowieka. Kamienne mury, dzikie jabłonie, czy krzaki głogu, bezpośrednio
wskazują na naszą obecność. Na terenie parku funkcjonuje dobrze rozbudowana i skomunikowana sieć szlaków turystycznych i ścieżek rowerowych. Możemy dostosować trudność obranej drogi i wyruszyć
w podróż na łonie pięknej, szwedzkiej natury, aby później odpocząć przy wspaniałym jeziorze Odensjön. Każda pora roku przedstawia nam równie ekscytujące widowisko. Wszystko to dzięki piętrowym wysokościom, a co za tym idzie różnorodności gatunkowej roślin. Spotkamy tu między innymi  m.in. czosnek niedźwiedzi, szeroki przekrój mchów, paproci grzybów i porostów. Każda pora roku odsłoni nam inny, krajobraz w tym samym miejscu, dlatego jest to miejsce warte zobaczenia niezależnie od kalendarza.
Jak w każdym parku narodowym i tu musimy przestrzegać pewnych zasad:
– Psy mogą odwiedzać park, lecz muszą być na smyczy
– Rozpalanie ogniska poza wyznaczonymi miejscami jest zabronione
– Zabrania się jeździć pojazdem silnikowym poza wyznaczonymi drogami, oraz parkować przyczepę kempingową w inny sposób niż za dnia w dedykowanych miejscach
– Odwiedzając park szanujmy lokalną przyrodę, nie działajmy na szkodę roślin i zwierząt.
Wycieczka była ciekawa i dzięki temu, że wcześniej dużo spacerowaliśmy to jesteśmy pierwszą grupą, która trasę pokonała nie w cztery, ale niecałe dwie godziny, dlatego pojechaliśmy jeszcze do Lund – miasteczka studenckiego, gdzie zobaczyliśmy zupełnie inny klimat i wystrój miasta.

WYCIECZKA 23.01.2022
LUND

THE GRAND HOTEL jest to 4-gwiazdkowy hotel biznesowy położony w Lund. Wizualnie przypomina XIX-wieczny zamek, który posiada bardzo bogate wnętrze. Hotel znajduje się w centrum miasta niedaleko dworca oraz przystanku autobusowego. W pobliżu jest także piękna stara katedra Lunds Domkyrka.
Obowiązki:Nasze praktyki zaczynamy o 7.00. Zaraz po przybyciu przebieramy się w wyznaczone stroje do pracy. Następnie udajemy się do mentorów, którzy przydzielają nam zadania na dany dzień. Zazwyczaj jedna z nas jest w kuchni i przygotowuje posiłki z menu, następnie je pakuje w wyznaczone do tego pojemniki, zabezpiecza i przewozi je do hotelowego sklepu, gdzie są sprzedawane. Pozostała dwójka zwykle kelneruje i pomaga przy obsługiwaniu gości. Zdarza się, że któraś dodatkowo pomaga przy kuchni. Generalnie pomagamy przy przygotowaniu serwisu śniadaniowego.

Ewa, Kamila, Ewelina

PRAKTYKI W THE GRAND HOTEL

FIRST HOTEL JORGEN KOCK Jorge Kockgatan

Hotel znajduje się w centrum, obok dworca głównego. W hotelu dostępne jest WiFi. Do dyspozycji gości w pokojach dostępne są nowoczesne meble, telewizor z dostępem do kanałów kablowych, biurko i część wypoczynkowa. W hotelu znajduje się restauracja, która serwuje śniadania i kolacje. Ok.700 m od hotelu znajduje się port Västra Hamnen i przystań Dockan. W praktykach w tym hotelu biorą udział Justyna i Emilia. Na praktykach  poznajemy: obowiązki kelnerów (obsługa gości, przygotowanie posiłków, wykonywanie prac porządkowych, itp.), pracę na recepcji, obowiązki pokojówek. Personel jest bardzo miły i wyrozumiały. Z chęcią tłumaczą i pokazują różne rzeczy. Cieszymy się, że trafiłyśmy na praktyki do tego hotelu.

Justyna i Emilia

PRAKTYKI W HOTELU JORGEN KOCK
SPACERY

Forenom Aparthotel Malmö Varvsstaden położony jest w Malmö niedaleko
Ribersborg Beach, Wieżowca Turning Torso oraz Małego Rynku. W pobliżu obiektu znajdują się liczne atrakcje, takie jak Plac Stortorget, Muzeum w Malmö i Malmö University. Jest to nowy aparthotel mieszczący się w odnowionym budynku, który został zbudowany w 1912 roku. Nieruchomość była dawniej wykorzystywana jako siedziba przez Kockums, firmę stoczniową, która powstała w Malmö w 1820 roku i przez długi czas była jednym z największych pracodawców w mieście. Aparthotel oferuje unikalną koncepcję wnętrz opracowaną przez Wingårdhs, która jest inspirowana strefą przemysłową w Varvsstaden.

Na początku zapoznaliśmy się z mentorem oraz personelem hotelu. Zostaliśmy zapoznani z przepisami bhp w miejscu pracy oraz zasadami funkcjonowania hotelu w czasie pandemii. Mentor przedstawił nam nasz zakres pracy i obowiązków, które będziemy wypełniać w trakcie naszych praktyk. – poznaliśmy historię hotelu oraz jego pracę od różnych stron
obsługi klienta (recepcja, kuchnia, pokoje, reklama). Od pierwszego dnia zajmujemy się:

• tworzeniem prezentacji, które skutecznie przyciągną klienta na stronę firmy Forenom – Apart hotel,
  • wcielaniem się w postać „Tajemniczego klienta”
    Mystery shopper
    Tajemniczy klient to osoba, która dokonując zakupu lub korzystając z usług wskazanej firmy, weryfikuje jakość obsługi oraz zakres wywiązywania się pracowników z obowiązków. Może on także zgłosić się z problemem, z jakim firma ma często do czynienia, tudzież z reklamacją.
    Scenariusz rozmowy jest ustalony przed rozpoczęciem badania. Zadaniem tajemniczego klienta jest zwrócenie uwagi na poszczególne elementy, ważne z punktu widzenia zleceniodawcy. Może skoncentrować się na poziomie obsługi i sposobie podejścia do klienta, komunikacji pracownika z klientem czy przestrzegania wytycznych, związanych z przedstawieniem oferty zakładu. Może także zweryfikować stosowanie technik sprzedażowych, ekspozycję towarów czy stan lokalu oraz otaczającej go infrastruktury. Tajemniczy klient sprawdza, czy pracownicy danej placówki obsługują klienta w sposób prawidłowy i zgodnie z przyjętymi standardami,  a następnie wystawia opinię. Oczywiście tajemniczy klient nie może zdradzić celu swojej wizyty i musi zachowywać się tak, aby nie wzbudzać podejrzeń.

Bożena, Zuzanna, Michał

APART HOTEL -PRAKTYKI

Kulturhistoriska föreningen för södra Sverige (Kulturen I Lund)
Tegnérsplatseu 6 223-50 Lund

Opis:
Muzeum powstało, aby pokazać historię Szwecji oraz jej ludności na przestrzeni wieków.  Stworzone jest to w formie skansenu i wystaw stałych ( budynki i wnętrza, pokazanie jak mieszkała arystokracja i biedniejsza warstwa społeczeństwa) oraz wysaw sezonowych/ tymczasowych ( wystawa różnych broni z ubiegłych wieków, życie i stroje cyrkowców, wystawa o Ravensbrück – obozie koncetracyjnym dla kobiet)

Cele praktyk
– tłumaczenie strony internetowej www.kulturen.com na język polski
– pomoc w dotarciu na polski rynek (jakimi metodami, w jaki sposób)
– pomoc w przetłumaczeniu filmu dokumentalnego o kobietach z Ravensbrück na język angielski

Alicja, Julia

Muzeum Techniki i Żeglugi Morskiej Technology & Maritime Museum Teknikens och Sjöfartens Hus

W Muzeum Techniki byliśmy w niedzielę 30 stycznia. Jest to instytucja inna od znanych nam w Polsce muzeum. Oprócz zwiedzania i słuchania mogliśmy wiele eksponatów dotknąć, poćwiczyć oraz wykonywać proste doświadczenia fizyczne – po prostu świetnie się bawiliśmy.

Historycznie miasto Malmö  było jednym z najważniejszych ośrodków przemysłowych i innowacyjnych w Szwecji. Muzeum, które  jest częścią kompleksu Malmö Museer prezentuje to dziedzictwo wraz z ogólną historią postępu naukowego. Można tu zobaczyć przede wszystkim różnego rodzaju silniki i ich zastosowania w konkretnych maszynach.

Muzeum Techniki prezentuje kilka stałych wystaw poświęconych silnikom, lotnictwu i nawigacji. Stała wystawa opowiada historię rozwoju Malmö od 1850 roku do dnia dzisiejszego, pokazując rozwój przemysłu i historię dużych firm w mieście, a także ich wpływ na codzienne życie jego mieszkańców. W muzeum można posłuchać historii weteranów marynarki wojennej, którzy pełnią rolę przewodników po w pełni zachowanej łodzi podwodnej U3, która jest  jedną z większych atrakcji muzeum jako pierwsza tego typu jednostka w całości opracowana i wyprodukowana w Szwecji.

MUZEUM TECHNIKI

Zamek Malmöhus – położenie
Zamek Malmöhus mieści się na południu Szwecji, w malowniczej Skanii. Współczesność miesza się tutaj z historią. Malmö może się poszczycić bogatą ofertą gastronomiczną, pięknymi plażami i wieloma innymi atrakcjami. Zamek Malmöhus – jak dotrzeć na miejsce?
Muzeum ma bardzo dobrą lokalizację – mieści się w ścisłym centrum miasta. Zamek stoi przy najstarszym w Malmö placu Stortorget, więc z dostaniem się na miejsce nie będzie problemu. Jeśli chcemy zobaczyć tylko zamek, z lotniska Malmö można komfortowo i szybko dotrzeć do centrum miasta .
Zamek Malmöhus – historia
Choć obecnie stare zabudowania zamku są mniej widoczne na skutek wieloletnich prac budowlanych i rozbudowy kompleksu – Zamek Malmöhus imponuje monumentalnym gmachem. Zwłaszcza w popołudniowym słońcu budowla z czerwonej cegły prezentuje się doskonale i okazale.
Zamek Malmöhus wybudowano w XV wieku. Wcześniej mieściła się w tym miejscu państwowa mennica. Budowę rozpoczęto z inicjatywy duńskiego króla Chrystiana III. W trakcie wojen prowadzonych przez Szwecję i Danię stanowiła więzienie. Budynek został odrestaurowany w duchu XVI wieku. Obecnie jest to kompleks muzealny i centrum życia kulturalnego miasta – warto odwiedzić między innymi 8-dniowy festiwal kultury pod koniec
sierpnia – Malmöfestivalen.
Zamek Malmöhus – ciekawostki
Początki Malmö sięgają XIII wieku, kiedy nosiło nazwy: Malmhauger, Malmöi, Malmöghe. W każdej z nich występuje “malm” oznaczające rodzaj żwiru lub piachu i nawiązuje do bliskiego sąsiedztwa Bałtyku oraz tradycji rybackich regionu Skanii. Miasto i zamek zawdzięczają swoje historyczne znaczenie strategicznej lokalizacji. W XVI wieku zamek Malmöhus zasłynął z wystawnych uczt, a w XIX wieku na dziedzińcu często odbywały się publiczne egzekucje. Na terenie zamkowym warto odwiedzić Dom Gubernatora, w którym obecnie mieści się muzeum wojskowe. Co ciekawe możemy w nim podziwiać także zabawki. W budynku mieści się także muzeum Techniki i Morza.

MUZEUM W ZAMKU
KRĘGLE

W sobotę byliśmy na wycieczce w Kopenhadze, która jest przepięknym miastem, łączącym w sobie coś starego, coś nowego, a nawet coś zatrzymanego w czasie. Pogoda była super, więc mogliśmy zwiedzać cały dzień. Prawie tysiącletnia Kopenhaga rozpoczęła swoją działalność jako prosta wioska rybacka i centrum handlowe. Dziś Kopenhaga jest najczęściej odwiedzanym miastem w Skandynawii, w którym odbywają się sceny i atrakcje turystyczne, od wycieczek po portach po innowacyjne centra handlowe. Kopenhaga, trafnie nazwana rajem dla smakoszy, szczyci się kilkunastoma gwiazdami Michelin. Miasto planuje stać się pierwszym miastem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla na świecie do 2025 roku. To duńskie miasto, nagrodzone w 2014 r. tytułem Zielonej Stolicy Europy, posiada elektryczne autobusy i sklepy sprzedające szafy
wykonane z naturalnego bambusa. Ponad 60% pokoi hotelowych w Kopenhadze zostało uznanych za przyjazne dla środowiska. Dla miłośników sztuki, Kopenhaga oferuje szeroką kolekcję muzeów sztuki, które obejmują Kolekcję Davida, Duńską Galerię Narodową, Ny Carlsberg Glyptotek, Thorsvaldsens Museum, Arken Museum of Modern Art itp.

Główną wizytówką oraz symbolem Kopenhagi jest mała syrenka. Pomnik głównej bohaterki bajki Andersena znajduje się w porcie i jest atrakcją tego miejsca. Uważa się, że każdy przechodzący mężczyzna, który dotknie piersi syrenki będzie posiadał szczęście w miłości do końca swojego życia. Kopenhaga jest miastem rowerów. Udowodnione zostało, że 35%- 50%
całego transportu w stolicy Danii odbywa się za pomocą tego środka transportu. Największa atrakcja Kopenhagi i najsłynniejszy na świecie lunapark to Ogrody Tivoli, które były dla Andersena inspiracją do wielu baśni. W parku są karuzele, kolejki górskie, akrobaci, muzykanci, tancerze i aktorzy odgrywający sceny z bajek Andersena. Niektóre z urządzeń
parku zaliczają się już do zabytków. Ale znajdziemy tu także restauracje, kawiarnie, cukiernie, lodziarnie. W Kopenhadze znajduje się ulica Stroget, która była pierwszym deptakiem na świecie i pierwszą wyasfaltowaną ulicą. Znajduje się tu sklep firmowy słynnej fabryki szkła i porcelany
„Royal Copenhagen”.

Kopenhaga jest miastem, które ma naprawdę różne oblicza. Aby poczuć w pełni atmosferę tego fascynującego miasta nie można podczas zwiedzania pominąć Christiani – jednego z najciekawszych miejsc ma mapie Kopenhagi. Christiana znajduje się na terenie dzielnicy Christianshavn i kiedyś były to jedynie opuszczone tereny wojskowe. Sytuacja zmieniła się na początku lat 70. ubiegłego wieku, kiedy różne grupy osób pochodzących ze środowisk alternatywnych (m.in. hippisi) postanowiły zająć ten obszar i utworzyć tu własną dzielnicę, której reguły oparte byłyby na wyznawanych przez nich wartościach. Pomimo niepokoju duńskiego rządu oraz niejasnej sytuacji prawnej dotyczącej praw własności do Christianii, dzielnica przetrwała w praktycznie niezmienionej formie i obecnie jest jednym z najchętniej odwiedzanych przez turystów miejsc w Kopenhadze. Przez jej mieszkańców często nazywana jest „Wolnym Miastem”, oderwanym od Kopenhagi i żyjącym własnym życiem. Co ciekawe, Christiana dysponuje swoją własną, nieoficjalną flagą (przedstawiającą trzy żółte koła na
czerwonym tle). Christiana jest mekką wszelkiego typu artystów i twórców. Miłośnicy street artu, zakochają się w Graffiti i innych projektach znajdujących się na wielu murach.

WYCIECZKA DO KOPENHAGI

EU Mobility Sverige
To młoda szwedzka organizacja działająca w dziedzinie rozwoju zawodowego i edukacji. Została stworzona przez zespół z dużym doświadczeniem w zarządzaniu projektami unijnymi Erasmus+. Właścicielka firmy od 8 lat zajmuje się zarządzaniem projektami z akcji KA1 w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego oraz edukacji szkolnej. Początkowo realizowała projekty wynikające z programu „Uczenie się przez całe życie”, głównie Leonardo da Vinci, a od roku 2014 aktywnie uczestniczy w programie Erasmus+ wspierając mobilność osób
uczących się i kadry. Jej praca początkowo polegała na współpracy ze szkołami w zakresie aplikowania o środki unijne, a następnie ich realizacja w Irlandii (organizowanie miejsc praktyk, realizacja programu kulturowego, ewaluacja i upowszechnianie rezultatów) Stale podnosi jakość stosowanych usług, ewaluuje swoje działania, wprowadza innowacje i rozwija swoją działalność współpracując ze szkołami UE, a także goszcząc uczniów z krajów europejskich w Polsce. W organizacji pracują 3 osoby, każda z nich ma ściśle określony zakres czynności w celu jak najlepszej realizacji projektów. Główna siedziba firmy znajduje się w Malmo. Organizacja praktyk w tej lokalizacji pozwala zapewnić praktyki zgodne z
kierunkiem kształcenia i na najwyższym poziomie. Firma kładzie nacisk przede wszystkim na jakość projektu i jego realizacji, służąc pomocą w procesie składania wniosków i na poziomie kontraktowania oraz bierze aktywny udział w rozpowszechnianiu rezultatów projektu oraz
organizuje miejsca staży, job shadowing, wizyty przygotowawcze i kontrolne, zgodnie z programem projektu, umiejętnościami uczestników oraz w ścisłej współpracy z zakładami pracy, biorąc pod uwagę również ich potrzeby. W roku 2019 właścicielka firmy współpracowała z 60 szkołami, przyczyniając się tym samym do organizacji wyjazdów prawie 1500 uczniów. EU Mobility Sverige promuje i organizuje projekty, które pomagają osobom związanym z edukacją w wykorzystaniu zalet, jakie wynikają z możliwości rozwijania kompetencji językowych i podnoszenia kwalifikacji zawodowych w ramach europejskich programów edukacyjnych. Szwedzkie firmy, z którymi współpracujemy charakteryzują się dynamicznym rozwojem, wysoko wyspecjalizowaną kadrą, stosowaniem najnowocześniejszych technologii, oferując tym samym zapoznanie uczniów z wieloma rozwiązaniami stosowanymi w Szwecji.
Należy również podkreślić fakt, że EU Mobility współpracuje z firmami, które charakteryzują się różnorodnością działań związanych z tematyką projektu. Firma zbudowała relacje z wieloma przedsiębiorstwami, urzędami pracy, szkołami, college’ami, instytucjami rządowymi,
instytucjami publicznymi, a także organizacjami pozarządowymi. Bogata sieć kontaktów instytucji partnerskiej pozwala na zapewnienie praktyk zawodowych dla naszych uczniów. EU Mobility Sverige może pochwalić się wieloma wizytami przygotowawczymi do innych krajów europejskich, m.in. do Polski, Czech, Słowacji, Włoch, Hiszpanii, Francji, Niemiec w
celu nawiązania lepszego, bezpośredniego kontaktu z partnerami zagranicznymi, przygotowania planowanych projektów, przedstawienia przyszłym beneficjentom korzyści jakie płyną z udziału w europejskich programach mobilności. Bierze również udział w szkoleniach i innych przedsięwzięciach w kraju i za granicą mających wspierać rozwój
programów oraz uzupełnić wiedzę kadry zarządzającej projektami przyczyniając się tym samym do stałego polepszania ich jakości.
Głównym celem działalności EU Mobility Sverige jest organizacja praktyk i staży zawodowych dla uczniów, studentów i nauczycieli z całej Europy, czego efektem jest podniesienie kwalifikacji i umiejętności zawodowych uczniów, poznawanie metod w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego, podniesienie perspektyw zawodowych uczestników, podniesienie poziomu języka angielskiego oraz zwiększenie szans na zatrudnienie uczniów lub dalszą edukację. → Promocja europejskich programów mobilności, m.in. Erasmus + wśród instytucji
miejscowych, zarówno prywatnych jak i publicznych (państwowych, samorządowych oraz szkół) poprzez zachęcanie ich do udziału w projektach oraz proponowanych przedsięwzięciach. → Zacieśnienie współpracy z partnerami krajowymi oraz zagranicznymi i
ich promocja poprzez odpowiednie upowszechnianie rezultatów projektów. → Promocja wielokulturowości poprzez współpracę ze szkołami oraz instytucjami publicznymi i prywatnymi z różnych krajów Europy i nie tylko.

→ Czynny udział w integracji społecznej w zakresie
międzykulturowości, jak i szeroko pojętych niepełnosprawności, wykluczenia społecznego, problemów w nauczaniu, imigracji.
Pracując w tej firmie mamy za zadanie:

• przygotowywać informacje turystyczne dotyczące określonych miejsc,
  • przygotowywanie prezentacji dla grup turystycznych odwiedzajacych okreslone miejsca,
  • przygotowywanie informacji o kulturze, atrakcjach turystycznych określonych miejsc,
  • przygotowywanie baz danych informacji turystycznych,
  • przygotowywanie budżetu wycieczek i imprez turystycznych,
  • przygotowywanie programów wycieczek

Klaudia Piotrek Tomek

PRAKTYKI EU MOBILITY SVERIGE

MALMO

„Haur du sitt Malmö, har du sitt varden – jeśli widziałeś Malmö widziałeś świat” – mawiają mieszkańcy stolicy Skanii. W Malmö, podążanie za trendami nie kłóci się z pielęgnowaniem lokalnych tradycji, a historia współgra tu z nowoczesnością. I choć lokalny slogan należy traktować z przymrużeniem oka, trzeba przyznać że miasto ma wiele interesujących twarzy. Co zwiedzić, co zobaczyć i czego spróbować w Malmö?
Malmö – co zobaczyć w mieście? Malmö to trzecie największe miasto w Szwecji. Daleko mu jednak do zatłoczonej metropolii. Mieszka tu zaledwie 260 tysięcy ludzi. Mieszkańcy tego kulturowego amalgamatu mówią w 100 językach i należą do ok. 160 narodowości. Malmö ma wiele do zaoferowania jeśli chodzi o atrakcje, zabytki czy miejsca warte
zobaczenia. Nie brakuje tu ciekawych atrakcji architektonicznych. Turning Torso, czyli „skręcony tors” ma 190 m i 54 piętra. Najwyższy budynek w Szwecji (i drugi co do wysokości w całej Europie) to nowy symbol Malmö, który trzeba zobaczyć. Został wzniesiony w miejscu znajdującej się tu niegdyś stoczni Kockums. Mimo że nie ma platformy widokowej, a całodobowa recepcja dba o to aby żaden wścibski turysta nie
przeszkadzał jego mieszkańcom, pod budynkiem przystają kolejni obserwatorzy. Widok z Turning Torso jest naprawdę imponujący. Zaprojektowany przez hiszpańskiego architekta Santiago Calatravy, skręcony o 90% budynek, stoi pośrodku równie intrygującej dzielnicy
Västra Hamnen. W całym obrazie dominuje połączenie symetrii ze zdrowym balansem kształtów. Ten genialny przykład zrównoważonego rozwoju miasta, powstały na terenach poprzemysłowych, to gratka dla amatorów współczesnej architektury. Obserwować tu można całą gamę barw, surowców i kształtów. Stylowe jednorodzinne domy, apartamentowce z widokiem na morze, przeszklone biurowce umiejętnie wtapiają się w
otaczającą zieleń i wodę. Jeśli dodamy do tego deptaki nad brzegiem morza, przytulne kawiarnie i restauracje – mamy idealne miejsce do odpoczynku nieopodal centrum Malmö.
Mieszkańcom Malmö pozazdrościć można ilości darmowej rozrywki. Trzy największe miejskie parki, Pildammsparken, Slottsparken oraz Kungsparken znajdują się w samym centrum miasta. Piknik czy grill w pogodny dzień są tu na porządku dziennym, a wszechobecne kaczki zdają się nikomu nie przeszkadzać. Folkets Park przypadnie do gustu nie tylko najmłodszym – lunapark, terrarium z małpami i krokodylami oraz liczne koncerty to tylko część z jego atrakcji. To także jedno z miejsc, gdzie odbywa się największe lokalne wydarzenie na wolnym powietrzu – Malmö Festiwal.
8-dniowa impreza przyciąga do Malmö co roku około 1,5 miliona widzów. W tym roku święto muzyki, designu, mody i sztuki odbędzie się pomiędzy 20-27 sierpnia. To z pewnością moment, kiedy warto być w Malmö.
Poza zielonymi parkami jako darmowe atrakcje w Malmö polecić można również doskonałe miejskie plaże. Nie należy pomijać szwedzkiej Cocacabany – szerokiej na trzy metry plaży Ribbersborgs. Godne polecenia są także odwiedziny mieszczącego się na końcu drewnianego pomostu kompleksu Ribersborgs Kallbadhusi relaksacja w łaźni parowej, a także napawanie się widokiem morza przy filiżance kawy.
To miasto ma „bzika” na punkcie ekologii. Władze Malmö od kilku lat starają się uczynić ją nowym produktem turystycznym. Ekologiczny jest tu transport – ścieżek rowerowych w Malmö jest więcej niż, w położonej po drugiej stronie zatoki Øresund, kosmopolitycznej Kopenhadze.

Turyści po miejskich kanałach mogą przepłynąć się rowerem wodnym, a w miejskich autobusach stosuje się biogaz. Ekologiczny stał się nawet Malmö Festiwal. Podczas imprezy w 2009 r. użyto między innymi odnawialnej energii, a bary oferowały wodę z kranu zamiast butelkowanej. Sklepy Fair trade i organiczne restauracje w Malmö Stolica Skanii to także pierwsze w Szwecji miasto Sprawiedliwego Handlu. W centrum działają “sprawiedliwe” sklepy, które spełniają kryteria Fair Trade Federation (m.in. właściwych warunków pracy, sprawiedliwych płac, czy działalności przyjaznej dla
środowiska) – np. Uma Bazaar czy Fiber Fin z organiczną odzieżą czy Morot&Annot – organiczny sklep spożywczy. Wśród mieszkańców popularne są także organiczne restauracje i kawiarnie. Słynna w
Szwecji Salt & Brygga znajduje się w… oczywiście ekologicznej dzielnicy Västra Hamnen. Jej właściciel Björn Stenbeck, od progu wita gości i prosi o pozostawienie płaszcza w garderobie. Lokal jest dopracowany w każdym detalu – od obrusów po świeczki – jeśli nie wszystkie to niemal wszystkie przedmioty są tu organiczne. Do serwowanych potraw używa się tylko lokalnych produktów z ekologicznych farm. Czas płynie tu powoli, a kucharz z pasją opisuje zastosowane w daniu składniki.
Kulinarne atrakcje Malmö O 09:00 rano na placu Lilla Torg panuje cisza i spokój. Kilka godzin później powoli zaczyna tu tętnić życie – pojawiają się pierwsi przechodnie, zapełniają się kawiarniane ogródki. O 20:00 miejsce zmienia się nie do poznania. Dźwięk muzyki i gwar rozmów mieszają się ze sobą, a w kilkunastu kawiarniach i restauracjach wokół placu ze świecą
szukać wolnego miejsca. W Malmö działa największa w Szwecji ilość restauracji w przeliczeniu na jednego mieszkańca, a te skupione przy Lilla Torg to jedno z tych miejsc, gdzie powinno się bywać. Na przykład w Yello Mello, gdzie podczas chłodnego wieczoru można okryć się kocem.
Wokół placu Möllevångstorget zadomowiła się kuchnia międzynarodowa. Na otwartej przestrzeni mieszają się tu aromaty indyjskich, tajskich, tureckich i włoskich potraw. Ceny są niewygórowane – może dlatego to miejsce upodobali sobie studenci.
Zabytki Malmö
Na starym mieście (Gamla Staden) wszystko kręci się wokół Stortorget. Tu zaczyna się „szlak zakupowy” Soderg, deptak z markowymi sklepami
Nieopodal znajdują się zabytkowe perełki Malmö – renesansowy Ratusz Miejski oraz 14- wieczny kościół Świętego Jakuba. Na lewo – brukowane uliczki Gamla Väster z niewysokimi kolorowymi domkami i niebanalnymi butikami. Art&Craft na rogu Engelbrektsgatan i Larochegatan słynie z wysokiej jakości lokalnego rękodzieła. Na półkach kuszą kolorowe bibeloty, ceramiczne cacka i oryginalna biżuteria. W Form/Design Center przy placu Lilla Torg można obejrzeć wystawę produktów najlepszych skandynawskich designerów. Część z nich można też zakupić w działającym
przy centrum niewielkim sklepiku. Stąd już tylko 10 minut piechotą do Malmöhus najstarszego w Szwecji renesansowego zamku.
Zbudowana przez Duńczyków forteca, a późniejsze szwedzkie więzienie to teraz popularne muzeum w Malmö. W jego wnętrzu mieszają się pamiątki historii z nowoczesnymi instalacjami. Ot, kolejny przykład różnorodności Malmö.

Ognisko – 11.02.2022r.
Już niestety niedługo wracamy, dlatego aby pięknie pożegnać się z morzem Karol zorganizował nam ognisko wieczorem nad brzegiem morza (co miało swój dodatkowy urok).Było super – tańce, kiełbaski i miłe wspomnienia.

OGNISKO

Rozdanie dyplomów – 11.02.2022r.

Wszyscy szczęśliwie zakończyli praktyki, które były na pewno ważnym życiowym doświadczeniem. Każdy uczestnik otrzymał certyfikat i drobny pamiątkowy upominek, który na długo będzie nam przypominał ten wspaniały pobyt w Szwecji. Uczniowie na pewno bardzo skorzystali na tym wyjeździe oraz nabyli wiele umiejętności i kompetencji zaplanowanych w programie praktyk. Stali się bardziej dorośli, odpowiedzialni oraz otwarci na świat. Przede wszystkim jednak było to dla nich duże wyzwanie, któremu zdecydowanie sprostali

ROZDANIE DYPLOMÓW

12.02.2022r. – podróż do rzeczywistości
Co za szczęśliwa data wyjazdu – same dwójki.
O godzinie 11:00 wyruszyliśmy w podróż powrotną do domu po czterech super tygodniach pobytu w Malmo. Było nam ciężko rozstać się z tym pięknym miejscem i wspaniałym ludźmi. W drodze do Ysztad towarzyszyła nam Patrycja. W porównaniu z podróżą do Malmo z powrotem było bardzo spokojnie i planowo (trochę nudno). Najpierw prom (przyjęła nas ta sama załoga), tym razem w dzień. Widoki zachodu słońca – niezapomniane. W Świnoujściu pociąg do Poznania, a potem przesiadka do Katowic.
Nasza podróż powrotna trwała 23 godziny, ale daliśmy radę (w szczególności z transportem bagaży, których mieliśmy więcej). Na dworcu w Katowicach przywitali nas stęsknieni bliscy, rozstaliśmy się na dwa tygodnie – bo wróciliśmy na ferie. Jeszcze przynajmniej tydzień
wspominaliśmy nasz pobyt na grupie.