Dziennik podróży – wyjazd drugi:

1 dzień
12 marca wyruszyliśmy do Szwecji, jako kolejna grupa „praktykantów zawodowych” w ramach programu Po Wer. 24 uczniów pod opieką 3 nauczycieli rozpoczęło swoją drogę o 5.30 na dworcu w Katowicach. Po dziewięciogodzinnej podróży pociągiem rozprostowaliśmy nogi, spacerując po Świnoujściu. Wyspa Wolin nas zachwyciła, ale w godzinach wieczornych musieliśmy zaokrętować się na promie „Mazowia”. Korzystając z usług firmy „Polferis” spędziliśmy miło i komfortowo rejs do Ystat. Po bardzo smacznej kolacji i obejrzeniu pokładów otwartych udaliśmy się na nocny odpoczynek do kajut. Niestety sen był krótki, bo już o godz. 6.00 zjedliśmy śniadanie a o 6.15 przybiliśmy do brzegu szwedzkiego Ystat i opuszczając prom mogliśmy podziwiać wschód słońca. Drogę do Malmo pokonaliśmy autokarem, podziwiając malownicze wybrzeże i niewielkie miejscowości. Zakwaterowanie w pokojach hotelowych przebiegło sprawnie, później poszliśmy na dłuuugi spacer nad morze ( spora część młodzieży postanowiła kupić tam mieszkania). Podróż była niezwykle ciekawa ale także męcząca, dlatego po obiadokolacji dość szybko poszliśmy spać.

PODRÓŻ
PIERWSZY SPACER
PIERWSZE SPOTKNIE ORGANIZACYJNE

Pierwszy dzień praktyk
Większość z nas z duszą na ramieniu szła po raz pierwszy do miejsca odbywania praktyk w Szwecji. Tego dnia wyjątkowo do miejsc pracy docieraliśmy z opiekunami z organizacji partnerskiej, by poznać
drogę i środki transportu. W drodze powrotnej musieliśmy sobie radzić sami, ale tu to nie kłopot, bo transport publiczny działa bardzo sprawnie, a my zostaliśmy wyposażeni w karty magnetyczne obsługujące dostępne środki transportu. Na szczęście hotel, w którym jesteśmy zakwaterowani znajduje się tak blisko dworca kolejowego i autobusowego, że wszelkie podróże mamy ułatwione. Jak się okazało nikt z nas nie dojeżdża bardzo daleko, dlatego nie musimy na dojazdy tracić czasu ( 15- 20 minut). Po
tych pierwszych spotkaniach z pracodawcami emocje trochę opadły, większość z nas się uspokoiła.
Czekamy na ciąg dalszy….

PODRÓŻE

Praktyki elektryków – DJ Projekt
DJ Projekt to firma zajmująca się montażem i instalacją osprzętu elektrycznego. Dwaj chłopcy – Sebastian i Dawid pracują z tą firmą na terenie Malmo, montując instalację elektryczną w nowo wybudowanym parkingu. Już zdążyli usłyszeć, że są „Asami szefa”. Gratulujemy!

PRAKTYKI ELEKTRYK

Wypełnianie dokumentacji praktyk
Praktyki zawodowe to nie tylko wykonywanie konkretnej pracy wyznaczonej przez pracodawcę ale także codzienne uzupełnianie „Dzienniczka praktyk”. Zawsze wieczorem spotykamy się całą grupą, by
sporządzić sprawozdanie z całego dnia w pracy. Jest to też doskonały moment, by podzielić się swoimi radościami, wrażeniami i wymienić doświadczenia. Wygląda to tak:

WYPEŁNIANIE DZIENNICZKÓW

Technik obsługi turystycznej

Dwoje spośród naszych uczniów- Julia i Michał zapoznaje się z tajnikami działania hotelu w First Hotel Jorgen Kock. Jest to hotel typu bed & breakfast, a jego standard wyznaczają trzy gwiazdki.

PRAKTYKI W HOTELU First Hotel Jorgen Kock

Czas wolny

W wolnym czasie spacerujemy, poznajemy miasto oraz kulturę Szwecji

SPACERY 2

Wyjście do muzeów w Malmo
Wczoraj 20.03 ( niedziela) – dzień wolny od pracy wykorzystaliśmy na wycieczkę po Malmo.
Zwiedziliśmy dwa muzea:

• Zamek Malmöhus ( podobno najbrzydszy w całej Skandynawii) mieści się tu akwarium oraz kilka muzeów poświęconych historii, technice, żegludze i naturze. Znajduje się też tutaj muzeum sztuki, dom gubernatora oraz młyn.
  • Muzeum Techniki i Żeglugi Morskiej prezentuje przede wszystkim różnego rodzaju silniki i ich zastosowania w konkretnych maszynach. Jedną z większych atrakcji muzeum jest okręt podwodny U3 –
    pierwsza tego typu jednostka w całości opracowana i wyprodukowana w Szwecji.
    Bardzo nam się podobało i świetnie bawiliśmy się poznając tajniki szwedzkiej flory i fauny, a także zagłębiając się w tajniki budowy bardziej i mniej skomplikowanych maszyn.

Praktyki elektryków
ISMS Marine Service AB to firma działająca na terenie Malmo i jest ona częścią większej grupy Norhen Marine Group- Stena. Głównym profilem jej działania jest zakup, remont i sprzedaż statków, ich rejestracja oraz klasyfikacja. Właśnie tu odbywają praktyki nasi uczniowie: Mateusz,Patryk, Sebastian i Daniel. Zdobywają oni nowe umiejętności, ucząc się zasad montażu przewodów i urządzeń elektrycznych na różnych jednostkach pływających. Zadanie to z pewnością niełatwe ale ciekawe i dla niewielu osób dostępne. Wrażenia i „widoki przy pracy” niezapomniane. Zobaczcie!

PRAKTYKI STATKI

Praktyka- technik obsługi turystycznej
Dwie spośród naszych uczennic- Sonia i Kamila odbywają swoje praktyki zawodowe w Kliger Gallery. To miejsce skupiające przede wszystkim artystów fotografów. W tej chwili powstaje przewodnik po Malmo i innych atrakcyjnych turystycznie miejscach Skanii. Nasze „turystki” mogą wraz z fotografami odwiedzić te miejsca, by później opisać to, co na zdjęciach uwiecznili fotografowie.

PRAKTYKI W MUZEUM

Rowerem przez Szwecję
Coś co rzuca się w oczy w szwedzkich miastach to zdecydowanie mniejsza ilość samochodów, natomiast większy udział w ruchu miejskim ( i nie tylko) rowerów. Szwecja ma bardzo dobrze rozwiniętą infrastrukturę rowerową, każdej drodze czy to przeznaczonej dla ruchu kołowego czy pieszego
towarzyszy ścieżka rowerowa. W mieście od świtu można dostrzec ludzi poruszających się na rowerach. W ten sposób dojeżdżają do pracy, odwożą dzieci do przedszkola czy szkoły, a także robią zakupy. Prawie wszyscy rowerzyści są wyposażeni w kaski, a kiedy jest mgliście – kamizelki odblaskowe. Rowerzysta na drodze ma zawsze szczególne przywileje- pierwszeństwo przed innymi pojazdami. Szwedzi także odpoczywają na rowerach, ścieżki prowadzą przez najciekawsze rejony kraju. W większości są oświetlone, dobrze oznakowane i oddalone od tras samochodowych. Dla prawdziwych amatorów przygotowano trasy nawet do Laponii. Nie trzeba tu przyjeżdżać z własnym rowerem, gdyż na miejscu jest wiele punktów, w których można je wypożyczyć.

ROWEREM PRZEZ SZWECJĘ

Praktyki elektryków- DJ Montage cd.
DJ Montage to firma, która zajmuje się montażem i instalacją osprzętu elektrycznego. Jeden z naszych uczniów- Kamil- pracuje w oddziale tej firmy w Helsingborgu, montując instalacje elektryczne głównie w domach jednorodzinnych.

Wycieczka na klify
W niedzielę 27.03.2022r. Byliśmy na wycieczce na półwyspie Kullen, na którego końcu znajduje się skała o nazwie Kullaberg. Jest to najbardziej wysunięte na zachód miejsce Skane. Urwiska mają wysokość do 188m.n.p.m., a ich krawędzie tworzą klify. Zobaczyć też tu można najwyżej położoną latarnię morską w Szwecji „Kullens fer” ( 78,5m.n.p.m.), sama latarnia mierzy 15 m. Pierwsza wzmianka o latarni w tym miejscu pochodzi z 1561r. Dzięki tej wycieczce poznaliśmy inne oblicze Bałtyku. Zresztą zobaczcie sami.

WYCIECZKA KLIFY

„Disgusting Food Muzeum” czyli obrzydliwe potrawy świata
W Malmo znajduje się jedno z najbardziej nietypowych muzeów- Muzeum Obrzydliwych Potraw”. Tu odbywają praktyki dwie nasze uczennice : Ola i Paulina. Miejsce to ma przede wszystkim na celu edukację- odwiedzający mogą się tu uczyć, zrozumieć pochodzenie i tło kulturowe jedzenia. Muzeum opowiada historię ok. 80 dań i napojów z całego świata. Znajdziemy tu m.in. sok z żab, zupę z żółwia, ciasto z insektów czy „stuletnie jajo”. Wśród tych potraw znalazł się także polski akcent-sok z kiszonej kapusty, co wielu Polaków może dziwić. A jednak, inni uznają kiszonki za zepsute jedzenie.

MUZEUM OBRZYDLIWEGO JEDZENIA

Neo engineering AB

W tej innowacyjnej firmie inżynierskiej, która z równą pasją podchodzi do technologii jak i ochrony środowiska, praktyki odbywają Igor i Boguś. Chłopcy mają doskonałą okazję, by zapoznać się z najnowszymi technologiami, które w każdy możliwy sposób przyczyniają się do bardziej ekologicznego świata, przyjaznego jednak człowiekowi ( możliwość sterowania instalacjami domowymi z poziomu smartfona). Nasi uczniowie pomagają montować: panele słoneczne, elektryczność i oświetlenie czy systemy klimatyzacyjne.

ELEKTRYCY

Sto lat, sto lat…

W piątek 01.04., dwoje uczestników naszego wyjazdu- Marysia i Boguś obchodzili swoje urodziny ( i to nie Prima Aprilis). Wieczorem , po pracy wszyscy zorganizowaliśmy im niespodziankę- imprezę urodzinową. Było wszystko co trzeba: torty, prezenty oraz tańce.

URODZINY

Wycieczka do Kopenhagi
Ze względu na bliskość położenia, w niedzielę 03. 04., mieliśmy okazję zwiedzić Kopenhagę,
która z Malmo połączona jest mostem nad cieśniną Sund. Sam przejazd autokarowy zrobił na nas ogromne wrażenie, gdyż most ma długość prawie 8 km i jest drugim co do długości mostem na świecie.
Kopenhaga ( największe miasto a zarazem stolica Danii) przywitała nas piękną pogodą- słońcem i przyjazną temperaturą. Podczas kilkugodzinnego spaceru mieliśmy okazję podziwiać:

• Ratusz Miejski,
  • Kościół Marmurowy (Fryderyka),
  • Amalienborg- oficjalna rezydencja duńskich monarchów oraz rodziny królewskiej, gdzie mogliśmy
    zobaczyć uroczystą zmianę warty,
  • Gmach Nowej Opery Królewskiej na Holmen,
  • Nyhavn- uliczka w centrum miasta, gdzie fasady domów są pomalowane jaskrawymi kolorami,
  • Kaplica Pałacowa ( Chrystianborg)- miejsce chrztów, ślubów, ceremonii pogrzebowych duńskiej rodziny królewskiej.
    Miasto nas zachwyciło swoją różnorodnością. Zobaczyliśmy tu wiele, od pomnika znanego wszystkim Duńczyka- H. Ch. Andersena, poprzez zachwycające uliczki, ciekawe muzea ( np. Muzeum Rekordów Guinessa), po wspaniałe historyczne budowle.
KOPENHAGA

Travelshop Malmo

Jedna z naszych uczennic- Lena- odbywa swoją praktykę zawodową w Travelshop Malmo, który pełni funkcję punktu informacji turystycznej, wypożyczalni rowerów a także punktu doradczego, jeżeli chcemy wybrać ciekawą trasę rowerową czy to w mieście, czy też w jego okolicy. Praca w tym miejscu pozwoliła Lenie poznać wiele aspektów pracy w turystyce. Do jej zadań należy m.in. przygotowywanie nowych prezentacji służących pomocą turystom w wyborze ciekawych tras rowerowych, które uwzględniają dostępne atrakcje turystyczne oraz walory przyrodnicze wokół tras rowerowych.

UE Mobility Sverige
Jest to firma zajmująca się pośrednictwem w organizacji zagranicznych praktyk zawodowych dla uczniów szkół średnich, działająca na terenie Szwecji. Natalia i Zuzia odbywając właśnie tu swoje praktyki pomagają w obsłudze takich właśnie wyjazdów, przygotowują część programu kulturalnego w postaci weekendowych wycieczek krajoznawczych, wyszukują nowe atrakcje turystyczne dla uczestników kolejnych wyjazdów, przygotowują prezentacje pozwalające zapoznać się z ciekawymi miejscami w Malmo i okolicy.

Grand Hotel Lund
Grand Hotel to nowoczesny **** hotel biznesowy położony w centrum Lund. Piękny budynek ma stuletnią historię, a hotel charakteryzuje się zarówno starodawnym urokiem, jak i nowoczesnym komfortem. Tu odbywają praktyki zawodowe nasi uczniowie: Julia N., Julia R., Diana, Ola i Bartek.
Zapoznają się oni ze wszystkimi aspektami pracy w turystyce i hotelarstwie. Poznają nie tylko zasady pracy z klientem, sposoby przygotowania i prezentacji imprez turystycznych ale mogą zobaczyć działalność takiego obiektu turystycznego „ od kuchni”, co niewielu osobom jest dane.

PRAKTYKI GRAND HOTEL LUND

Hotel Lundia
Bardzo podobny zakres obowiązków ma Marysia, która swoje praktyki odbywa w położonym niedaleko hotelu Lundia. Czterogwiazdkowy hotel Lundia oferuje komfort i wygodę zarówno podczas podróży służbowej, jak i dla przyjemności. Dla komfortu i wygody gości, na miejscu znajdują się całodobowa recepcja i są dostępne udogodnienia dla niepełnosprawnych.