PERSPEKTYWICZNY PLAN ROZWOJU SZKOŁY
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY
NA LATA 2014 – 2018
Misja szkoły:
Jesteśmy szkołą, w której stwarzamy uczniom optymalne warunki do wszechstronnego rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego, w bezpiecznej i przyjaznej atmosferze, przy pełnym zaangażowaniu profesjonalnie przygotowanej kadry pedagogicznej i pracowników szkoły. Wyposażamy uczniów w wiedzę i umiejętności określone w Podstawie Programowej, przygotowujemy do egzaminów zewnętrznych (gimnazjalnego, maturalnego, zawodowego), podjęcia ważnych decyzji dotyczących dalszej kariery zawodowej i drogi życiowej, rozpoznajemy i rozwijamy uzdolnienia oraz zaspokajamy potrzeby specjalne i udzielamy niezbędnej pomocy wszystkim uczniom. Rodzice są partnerami szkoły w wychowaniu i edukacji swoich dzieci.
Wizja: Szkoła realizuje zadania dydaktyczno – wychowawczo, stwarzając warunki do indywidualnego rozwoju ucznia i przygotowując go do:
- podjęcia decyzji dotyczących dalszej drogi kształcenia, zawodowej i życiowej;
- efektywnej nauki przygotowującej do egzaminów zewnętrznych;
- radzenia sobie ze stresem i rozwiązywaniem problemów;
- twórczego myślenia;
- współpracy w grupie;
- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień;
- wyboru profesji;
- funkcjonowania w nowoczesnym społeczeństwie.
Szkoła zaspokaja specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i udziela profesjonalnej pomocy psychologiczno – pedagogicznej przez nauczycieli i specjalistów – pedagoga oraz we współpracy z poradnią psychologiczno – pedagogiczną i innymi poradniami specjalistycznymi.
Szkoła realizuje proces wychowawczy we współpracy z rodzicami udzielając im wsparcia
w wychowaniu młodzieży w partnerstwie i zaufaniu. Rodzice są partnerami – włączającymi się w procesy edukacyjne.
W swojej pracy kierujemy się podstawami prawnymi – szczególnie Konstytucją RP i Podstawą Programową oraz powszechnie przyjętymi normami społecznymi.
Praca Szkoły podlega ewaluacji, a formułowane i wdrażane wnioski służą do doskonaleniu jakości pracy.
Priorytety:
-
Rozpoznajemy i zaspokajamy indywidualne potrzeby każdego ucznia z zastosowaniem odpowiednich metod i narzędzi diagnozy pedagogicznej.
-
Realizujemy procesy edukacyjne i dostosowujemy ich przebieg do możliwości każdego ucznia.
-
Stosujemy nowoczesne metody pracy sprzyjające rozwojowi twórczego myślenia oraz umiejętności społecznych niezbędnych w nowoczesnym społeczeństwie.
-
Aktywnie współpracujemy z rodzicami uczniów, włączając ich w realizację założeń koncepcji.
-
Współpracujemy ze środowiskiem lokalnym – partnerami szkoły, poszerzając ofertę edukacyjną oraz integrując społeczność szkolną ze społecznością lokalną.
-
Prowadzimy profesjonalne doradztwo zawodowe z wykorzystaniem nowoczesnych metod pracy z uczniem i grupą, organizujemy doradztwo zawodowe.
-
Doskonalenie zawodowe kadry pedagogicznej jest ukierunkowane na podnoszenie jakości pracy szkoły, a także wspomaga nauczycieli w rozwoju zawodowym.
-
Praca szkoły jest analizowana, poddawana ewaluacji wewnętrznej, a wnioski formułowane na jej podstawie będą wdrażane w celu doskonalenia jej pracy.
-
Wszystkie podmioty szkoły są aktywnie angażowane w działania ewaluacyjne, opinia rodziców jest systematycznie analizowana, a wnioski z prezentowane społeczności szkoły.
Cele strategiczne na lata 2016–2018
-
Osiągnięcie jak najlepszych wyników nauczania i wyników egzaminów zewnętrznych.
-
Podniesienie poziomu frekwencji uczniów poprzez odpowiednie działania, we współpracy z rodzicami.
-
Współpraca z rodzicami, angażowanie ich do aktywnego uczestnictwa w pracach i działaniach na rzecz szkoły.
-
Współpraca z ościennymi placówkami oświatowymi oraz instytucjami i organizacjami wspomagającymi pracę szkoły.
-
Współpraca z pracodawcami (organizacja praktyk, gwarancja pracy).
-
Organizacja zajęć dla uczniów szczególnie uzdolnionych związanych z wyborem dalszego kształcenia oraz kariery zawodowej.
-
Zachęcanie uczniów do udziału w konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych, konkursach artystycznych (organizowanie dodatkowych zajęć, stwarzanie warunków do rozwijania talentów, nagradzanie uczniów w różnych formach).
-
Wyrównywanie szans (organizacja dodatkowych zajęć, możliwość poprawy ocen, objęcie pomocą psychologiczno – pedagogiczną, wspieranie uczniów w trudnej sytuacji życiowej).
-
Podnoszenie poziomu aktywności fizycznej dziewcząt i chłopców poprzez wprowadzenie nowych form prowadzenia zajęć wychowania fizycznego oraz sportowych zajęć dodatkowych.
-
Doskonalenie pracy wszystkich elementów organizacyjnych, współpraca z rodzicami, współpraca nauczycieli w ramach Zespołów Przedmiotowych.
-
Współpraca dyrekcji, nauczycieli z Samorządem Uczniowskim (angażowanie uczniów do aktywnego uczestniczenia w życiu szkoły)
-
Wdrażanie programu Wychowawczego Szkoły.
-
Dbanie o bezpieczeństwo uczniów i pracowników (systematyczne monitorowanie warunków bezpieczeństwa w szkole oraz w czasie wyjść, wyjazdów, imprez i uroczystości).
-
Rozwijanie i unowocześnianie bazy dydaktycznej szkoły.
-
Promocja szkoły na zewnątrz oraz w środowisku lokalnym.
Cele szczegółowe
Organizacja pracy szkoły:
– doskonalenie pracy wszystkich elementów organizacyjnych, współpraca z rodzicami, współpraca nauczycieli w ramach Zespołów Przedmiotowych polegająca na tworzeniu planów, ustalaniu terminów spotkań, wymianie doświadczeń, organizowaniu lekcji otwartych, praca w Zespole Wychowawczym (organizowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej, bieżące rozwiązywanie problemów wychowawczych we współpracy z wychowawcami i rodzicami, znalezienie sposobów na poprawę frekwencji uczniów oraz motywowanie uczniów do osiągania lepszych wyników w nauce, do udziału w konkursach, olimpiadach, zawodach poprzez organizację zajęć dodatkowych zgodnych z potrzebami uczniów), współpraca z Dyrekcją Szkoły w każdym obszarze pracy,
– doskonalenie dobrego przepływu informacji między wszystkimi pracownikami szkoły i Dyrekcją (prowadzenie zeszytu zarządzeń, przekazywanie informacji z wykorzystaniem strony internetowej, dziennika elektronicznego, spotkania Rady Pedagogicznej, spotkania w zespołach przedmiotowych),
– współpraca nauczycieli z rodzicami, angażowanie ich do aktywnego uczestnictwa w pracach i działaniach na rzecz szkoły, doskonalenie przepływu informacji o postępach uczniów (rozmowy indywidualne, zebrania, konsultacje, bieżąca informacja w dzienniku elektronicznym), jak również o działaniach szkoły (aktualności na stronie internetowej szkoły, na tablicach informacyjnych, stworzenie tablic informacyjnych w SP 48. MDK „Południe”, w Bibliotece Miejskiej),
– współpraca Dyrekcji i nauczycieli z Samorządem Uczniowskim (zbieranie informacji o tym co uczniowie chcieliby zmienić w szkole, popieranie inicjatyw uczniów, dawanie możliwości o współdecydowaniu w różnych działaniach szkoły, angażowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły),
– zachęcanie uczniów do udziału w konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych, konkursach artystycznych poprzez organizowanie zajęć dodatkowych, konkursów międzyklasowych, udział w programach unijnych, stwarzanie warunków do rozwijania talentów,
– wyrównywanie szans poprzez organizację dodatkowych zajęć, dawanie możliwości poprawy, objęcie pomocą psychologiczno – pedagogiczną oraz inną, aby uczeń mógł osiągnąć sukces.
Działania wychowawcze i profilaktyczne:
– diagnoza środowiska szkolnego, wdrażanie programu wychowawczo – profilaktycznego (kształtowanie odpowiednich postaw, rozwijanie i wzmacnianie postawy i świadomości patriotycznej, uświadamianie uczniom ich praw i obowiązków),
– eliminacja, redukcja czynników ryzyka,
– przeciwdziałanie absencji szkolnej,
– przeciwdziałanie zjawiskom agresji i przemocy,
– przygotowanie młodzieży do świadomego poruszania się na rynku pracy,
– uświadomienie i pokazanie młodzieży różnorodnych form i sposobów spędzania czasu wolnego, propagowanie zdrowego stylu życia,
– pomoc psychologiczno – pedagogiczna we współpracy z wychowawcami, nauczycielami i rodzicami,
– wspieranie uczniów w trudnej sytuacji życiowej,
– prowadzenie działań profilaktycznych (organizacja warsztatów, wykładów, szkoleń profilaktycznych dla uczniów, rodziców, nauczycieli).
Bezpieczeństwo w szkole
– dbanie o bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza nią, w czasie wyjść i wyjazdów poprzez informację o bezpiecznych zachowaniach w odpowiednich sytuacjach i miejscach, aktywne dyżury, nauczycielskie, monitorowanie wejść i wyjść do placówki, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny,
– systematyczne monitorowanie warunków bezpieczeństwa i higieny,
– zapewnianie bezpiecznych warunków nauki i pracy,
– systematyczne upowszechnianie zasad bezpieczeństwa i higieny,
– współpraca ze służbami BHP (organizacja szkoleń, przeglądy techniczne szkoły),
– wzmożenie systemu opieki podczas przerw między zajęciami.
Baza szkoły rozwijanie bazy szkoły poprzez:
– bieżące remonty, adaptowanie istniejących pomieszczeń na pracownie (pracownia turystyczna, przedmiotów elektrycznych, audiowizualna, komputerowe),
– oferujemy wszechstronne kształcenie z wykorzystaniem technologii informatycznej,
– zakup nowoczesnych pomocy naukowych (programy komputerowe, nowy sprzęt sportowy, projektory, tablice interaktywne),
– współpraca z wydawnictwami w celu pozyskiwanie podręczników i pomocy naukowych.
Działania dydaktyczne:
– płynne i systematyczne wprowadzanie i monitorowanie nowej podstawy programowej,
– odpowiedni dobór programów i podręczników, stosowanie aktywnych metod nauczania,
– prowadzenie diagnozy uczniów (testy na wejściu i wyjściu), rozpoznajemy potrzeby i możliwości edukacyjne uczniów,
– prowadzenie analizy, wyciąganie i wdrażanie wniosków z egzaminów próbnych i zew., – poszukiwanie i stosowanie nowatorskich metod i sposobów prowadzenie zajęć,
– umożliwiamy rozwijanie zainteresowań uczniów,
– wyrównywanie szans uczniów,
– organizacja wycieczek i wyjść i wyjazdów programowych,
– bieżące sprawdzanie umiejętności i wiadomości uczniów,
– jawne i jasne ocenianie według WZO (przekazywanie informacji zwrotnej),
– wykorzystywanie bazy i pomocy dydaktycznych do realizacji podstawy programowej,
– nauka korzystania z różnych źródeł i przetwarzania informacji,
– indywidualizacja procesu kształcenia.
Współpraca ze środowiskiem lokalnym:
– współpraca z rodzicami (w czasie zebrań, spotkań indywidualnych, angażowanie rodziców w życie szkoły),
– współpraca ze Szkołą Podstawową 48, Przedszkolem, MDK Murcki, Radą Jednostki Pomocniczej, KHW S.A., Związkiem Górnoślązaków, Spółdzielnią Mieszkaniową i Parafialną Świetlicą Środowiskową, UKS Bonito, UKS Orzeł, Śląską Izbą Turystyczną, teatrami, kinami, muzeami, uczelniami wyższymi oraz innymi instytucjami wspomagającymi pracę szkoły,
– współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną nr 3, IV Komisariatem Policji, Strażą Miejską, Urzędem Pracy.
Promocja szkoły
– prezentacja osiągnięć szkoły w środowisku, na zewnątrz, prezentowanie aktualności z życia szkoły na stronie internetowej oraz w instytucjach środowiska lokalnego,
– rozwijanie oferty edukacyjnej,
– pozyskiwanie sojuszników naszych działań (pracodawcy, absolwenci),
– działania na rzecz środowiska lokalnego (współorganizowanie festynu, parafiady),
– spotkania z rodzicami ościennych szkół,
– nagranie filmu promującego szkołę, stworzenie ulotek, plakatów oraz postawienie banera informującego o szkole przed wjazdem na teren dzielnicy.
Model absolwenta
Absolwenci naszej szkoły, którzy ukończą edukację będą gotowi na podjęcie nauki w szkołach ponadgimnazjalnych, na studiach wyższych lub podejmą pracę, zgodnie z możliwościami, zdolnościami i dalszą karierą zawodową.
Młodzież będzie przygotowana na podejmowanie świadomych decyzji dotyczących ich przyszłości. Wyposażeni w wiedzę i umiejętności przydatne do kontynuowania uczenia się
i studiowania, posiadający umiejętność zachowania się w każdej sytuacji, współpracujący
w grupie, z poszanowaniem każdego człowieka, stosujący zasadę równości wobec innych – młodzi ludzie będą mogli rozpocząć swoje dorosłe życie.
Absolwenci będą wykazywać się twórczym myśleniem i działaniem adekwatnie do swoich rozpoznanych możliwości psychofizycznych, świadomi swoich zdolności i talentów.
Uczeń jest dla nas nadrzędną wartością i jego wszechstronny rozwój to nasz główny priorytet.
System motywacji w szkole
W szkole funkcjonuje system motywacji uczniów do nauki. Głównym założeniem systemu jest stosowanie odpowiednich metod pracy z uczniem oraz wzmacnianie pozytywnych zachowań i promowanie ich w społeczności szkolnej.
Cele funkcjonowania systemu:
-
podniesienie poziomu osiągnięć uczniów z poszczególnych przedmiotów;
-
promowanie pozytywnych zachowań od rozpoczęcia nauki;
-
niwelowanie zachowań niepożądanych wśród uczniów;
-
kształtowanie nawyków związanych z systematyczną pracą, obowiązkowością i odpowiedzialnością;
-
rozwijanie zainteresowań, uzdolnień i talentów uczniów;
- udzielanie pomocy uczniom mającym trudności w nauce i zachowaniu.
Formy wzmocnień pozytywnych stosowane w ramach systemu:
- pochwała na forum klasy;
- pochwała na forum szkoły – podczas apelu lub akademii okolicznościowych;
- pochwała wobec rodziców w czasie zebrań;
- pochwała pisemna dla rodziców w czasie akademii;
- publikacja prac, wytworów nagrodzonych wysokimi notami na stronie internetowej; tablicach na terenie szkoły (za zgodą nagrodzonego);
- świętowanie w klasie wraz z wychowawcą klasy sukcesów uczniów i klasy.
W systemie priorytetowe jest dostrzeganie wszelkich sukcesów uczniów, postępów
w nauce, zarówno tych uzdolnionych jak i uczniów mających trudności w nauce i zachowaniu, ale robiących postępy.
Wsparciem dla szkoły w realizacji zadań będą rodzice, Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna oraz inne instytucje i pracodawcy wspomagający pracę szkoły.